بهناز وفایی وحدت _ عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی
آزیتا موگویی «ایده اصلی» را به عنوان دومین فیلم سینمایی خود بعد از «تراژدی» کارگردانی و تهیه کرده است.
نمی دانم سرکار خانم موگویی با فیلم «ایده اصلی» وارد فضای معماگونه و رمزآلود شده و یا یک درام اجتماعی را مورد توجه قرار داده است . ماجرای عشقی مطرح است یا خیانت ؟
کاراکترها تکلیفشان با خودشان ، لوکیشن و اطرافیانشان روشن نیست ، داستان فیلم یک خطی است ، دوخطی است ! یا بی خط است! واقعا «ایده اصلی» با خود چند چند است .
ایران و اسپانیا برای راه اندازی یک پروژه بزرگ در جزیره هندورابی در جنوب ایران به توافق رسیده اند، شرکت ها و افراد بسیاری به طمع برنده شدن در این مناقصه شرکت کرده اند از جمله دو شرکتی که صاحبانش قبلا با هم مزدوج بودند و نمی دانیم چرا از هم جدا شده اند و حالا به عنوان دو رقیب در مقابل هم هستند .
کاراکترها در حد گفتن دیالوگ جلوی دوربین قرار می گیرند و هیچ پیشینه ای از آن ها که قرار است در روند قصه تاثیرگذار باشند ارائه نمی شود .
در «ایده اصلی»آدم ها به هم خیانت می کنند و عدم اعتماد و بی ثباتی در شخصیت پردازی کاراکترها کاملا محسوس است . فیلم قرار است معضلی که در جامعه امروزی وجود دارد را به تصویر بکشد اما به دلیل عدم شناخت و عدم تسلط صاحب اثر به موضوع و یا سفارشی بودن آن ، در واقع بجای مطرح کردن معضل یک جور سیاه نمایی صرف صورت گرفته و جامعه ایرانی را در اوج متمول بودن به لحاظ فرهنگی بدون حد و مرز در قهقرا نشان می دهد و پایانی بی منطق و بی دلیل برای خوشایند سفارش دهندگان رقم می خورد .
آقازاده ای که در مناقصه حضور پیدا کرده را به شکست می کشاند تا شاید بگوید آقا زاده ها همیشه پیروز نیستند اما غافل از این که زن و شوهر مطلقه این فیلم بدون اجازه مافیای قدرت نمی توانند به چنین ثروتی دست یابند ، پس قطعا در گوشه ای از این مافیای قدرت قرار دارند و خود آقازاده هستند .
فیلمساز در تفکیک این دو قشر سعی دارد آقازاده ای که در خارج از کشور زندگی و پول بیت المال را حیف و میل می کند را جزو منحوسین قرار دهد و آقازاده ای که در داخل کشور به بیت المال دست درازی می کند را جزو مقبولین . البته تصورم این است که فیلمنامه حتی در رساندن این هدف هم دچار لکنت و ضعف است .
اگرچه فیلم «ایده اصلی» به لحاظ قصه گویی الکن و در شخصیت پردازی ضعف اساسی دارد ، اما برکسی پوشیده نیست با بهره گیری از بازیگرانی چون رادان و مریلا زارعی که از هیچ ، بازی ساختند و همچنین استفاده از تنوع لوکیشن و ساختار تینیجری که خوشایند جوانان امروزی ماست ، توانسته، نظر مخاطب را بخود جلب کند.