عامه پسند یک مانیفست سیاسی. امیر افشارفتوحی

فیلم سینمایی « عامه پسند » پس از فیلم سینمایی‌ «من » و « عرق سرد » سومین اثر سینمایی سهیل بیرقی در بستر اجتماعی ، برخلاف ظاهرش که خیلی ها به دلیل شخصیت اصلی داستانش فمینیستی می دانند ، سعی دارد با شعار هر کس خلاف جریان آب شنا کند محکوم به شکست است یک مانیفست سیاسی، اجتماعی و مذهبی ارائه دهد .
در این اثر سینمایی قرار است مخاطب با داستانی که در یک شهر کوچک که جز نام آن هیچ المانی از شهر و فرهنگ آن نشان داده نمی شود همراه شود . داستان کسی که قرار است تغییراتی ایجاد کند و طیف وسیعی از مردم آن جامعه با آن تغییرات مخالف هستند .
فهمیه شخصیت اصلی داستان مادری است که نه جایی در خانه دارد، نه در کافه کلبه ای که بوجود آورده و زمانی که به او تذکر داده می شود که مردم کارهای تو را نمی پسندند ، با طرز فکری اصلاح طلبانه می‌گوید : ما خودمان مردم هستیم ! و بر انجام تغییراتی که در ذهنش نقش بسته پافشاری می کند .فهیمه در بحران میانسالی اش با اعتقاد به این که کارهایش درست است می خواهد با یک رفورم نقص هایی که در اطراف زندگی اجتماعی اش می بیند را برطرف کند و در این راه از میلاد بداغی دوستی که از طریق فضای مجازی با او آشنا شده و نقشش را هوتن شکیبا ایفا کرده کمک می گیرد ، کسی که مانند خود او ایده ئالیست است و به دنبال تغییرات اساسی در زندگی اجتماعی اش براساس ذهنیات خود می گردد ، تغییراتی که از واقعیت آن جامعه فاصله زیادی دارد و به همین دلیل وقتی به نتیجه مطلوب نمی رسند عرصه را خالی کرده و به ذهنیات خود پناه می برد ، درست همانند پست های اینستاگرامی که با آمدن پست های جدید فید شده و فراموش می شوند .
فیلمنامه نویس « عامه پسند » در مقابل شخصیت فهیمه ، افسانه شیرخدایی با بازی جذاب باران کوثری را قرار می دهد ، کسی که اصولگرایانه به قضایا می نگرد و مدام گوشزد می کند که کارهای فهیمه با ساختار اجتماعی موجود در تضاد و محکوم به شکست است . او در نهایت در قالب شخصیتی بازاری فهیمه را از چرخه اقتصادی حذف می کند و کافه کلبه ای که او پی ریزی کرده را براساس شناخت از جامعه تغییر می دهد .
از نکات جالب توجه این فیلم این است که فیلمنامه نویس ، مانیفست خود را از زبان دو زنی مطرح می کند که یکی دهه چهلی است ، نسلی که این جامعه را ساخته اند و حالا به نمایندگی از همان نسل احساس می کند نسل سوخته ای است که می خواهد خود را نجات دهد و زن دیگر نماینده نسلی است که بزرگ شده همین جامعه پی ریزی شده است و با شرایط اجتماعی موجود عجین شده و با آن کنار آمده و برای حفظ آن می کوشد .
فیلم « عامه پسند » اصلاح طلبی بر اساس کاراکتری ایده آلیست و بدون پشتوانه فکری که متاثر از فضای رسانه ای غرب است و اصول گرایی را در قالب شخصیتی حسود و کسی که با جریان جامعه کنار آمده و درصدد حذف آدم هایی است که با طرز فکرش در تعارض هستند را تقبیح می کند و جامعه ای بی هویت را به تصویر می کشد .