قالیباف دستور داد، وزیر جوان اجرا کرد

مشترکین همراه اولی که از روز پنج شنبه برای خرید بسته اینترنتی به سایت یا اپلیکیشن همراه اول مراجعه کردند با دو شوک بزرگ مواجه شدند: شوک اول تغییر ماهیت بسته ها و جدا شدن اینترنت داخلی از بین الملل بود و شوک دوم افزایش صددرصدی قیمت برای عامه مردمی که استفاده چندانی از اینترنت داخلی ندارند.
اگر یک مشترک از قشر متوسط جامعه تا پیش از این برای خرید یک بسته اینترنت ده گیگی بین الملل که معادل بیست گیگ داخلی بود سی هزار تومان در ماه پرداخت می کرد، اکنون با همین مبلغ فقط می تواند پنج گیگ اینترنت بین الملل در کنار ده گیگ داخلی بخرد. نکته فاجعه بار بسته های جدید عدم قابلیت تبدیل اینترنت داخلی به بین الملل است. مشترک مجبور شده یا از اینترنت داخلی استفاده کند، یا استفاده نکند و به جایش امتیاز! بگیرد. در سایت همراه اول آمده: « این بسته ها در دو صورت به پایان می رسند: ۱-پایان مدت اعتبار بسته پایان۲- حجم ترافیک بین الملل بسته. در حالتی که بسته مشترک به دلیل اتمام حجم ترافیک بین الملل، پیش از اتمام مهلت زمانی بسته به پایان برسد، درصورتیکه از حجم ترافیک داخلی بسته وی باقیمانده باشد، به ازای هر 200 مگابایت از حجم ترافیک داخلی باقیمانده، 1 امتیاز باشگاه فیروزه ای به وی تعلق می گیرد و مشترک می تواند از هدیه های این باشگاه بهره ببرد.»!
مدت زیادی از شوکه شدن مشترکین همراه اول نگذشته بود که ایرانسل نیز بسته هایش را در اپلیکیشن ایرانسل من تغییر داد و به همان شیوه همراه اول درآورد. هنوز تا لحظه تنظیم این گزارش ایرانسل هیچ توضیحی درباره نحوه به پایان رسیدن بسته ها و عدم تبدیل اینترنت داخلی به بین الملل نداده که البته بعید است قانونش تفاوتی با همراه اول داشته باشد. ضمن آنکه فعلا بسته های سابق در سایت ایرانسل به فروش می رسد (برخلاف همراه اول) و این شرکت هنوز صد در صد به این تصمیم جدید که گویی حاکمیتی ست نپیوسته است. این تصمیم حاکمیتی در نطق رییس مجلس تجلی یافت که خواستار اعمال روشی خاص از تعرفه گذاری برای تغییر نحوه استفاده مردم از اینترنت شده بود.
وزیر جوان و اینترنت موبایل!
اوایلی که وزیر جوان به این سمت رسیده بود صحبت از دامپینگ اپراتورهای موبایل، در نطق هایش فراوان بود. اما این صحبت ها چون در نهایت به افزایش قیمت اینترنت موبایل می انجامید چندان مورد توجه مردم قرار نگرفت و حتی باعث ایجاد جوی منفی بر علیه وزیر شد. جناب وزیر دیگر حرفی درباره این موضوع نگفت و به عمل پرداخت! در سازمان تنظیم مقررات قانونی تصویب شد که کف قیمت یک گیگ اینترنت موبایل که در آن زمان کمتر از دو هزار تومان بود به ۲۹۵۰ تومان افزایش میداد. قانون بی سر وصدا ابلاغ شد و اپراتورها بعد از مدتی تاخیر فقط در بسته های ماهیانه آن را اعمال کردند. چند ماهی گذشت که اپراتورها در بسته های سالیانه هم مجبور به اعمال این تعرفه ها شدند. اعتراضها زیاد شد. ناگهان جناب وزیر مانند سوپرمن! در جهت احقاق حقوق مردم! از راه رسید و به اپراتورها دستور! داد تا قیمت ها را به حالت قبل برگردانند! اپراتورهای موبایلی که در اوایل وزرات وزیر جوان حتی به حرفهای ایشان مینی بر ارائه اینترنت رایگان وقعی نمی نهادند؛ اکنون حتی جرأت اینکه مردم را در جریان اصل ماجرا قرار دهند، نداشتند!
در دوران وزارت وزیر جوان در حوزه اینترنت موبایل، رقابت بین ایرانسل و همراه اول و به تبع آن کاهش قیمت اینترنت موبایل تبدیل شد به گوش به فرمان بودن در مقابل دولت حتی در جزییات تعرفه ها. روز به روز در عمل همه چیز دولتی تر می شود؛ وزیر جوان هم مشغول جذب جوانان دهه هشتاد با کاهش پینگ بازی ها! و پهپاد پست!
آیا وزیر جوان مانند دفعه قبل سر میرسد و این بار، اجبار مردم به استفاده از اینترنت داخلی و افزایش صددرصدی قیمت اینترنت برای مردم عادی که استفاده چندانی از اینترنت داخلی ندارند را مخالف حقوق شهروندی و منشور دولت می داند، یا اینکه ترجیح میدهد در روزگاری که نمایندگان مجلس با حدود چهل درصد مشارکت تعیین می شوند، به حفظ قدرت و جایگاهش در پس از ۱۴۰۰ با ترفندی دیگر (گوش به فرمان بودن!) بیندیشد؟