تورج اصلانی تهیهکننده فیلم مستند «نان مقدس» در جشنواره بینالمللی فیلم «ایدفا» گفت: افراد این فیلم، نیروی کار هستند و امیدوارم که در شهرهای مرزی ایران؛ کارخانههایی تأسیس شود تا آنها در آنجا مشغول به کار شوند.
فیلم مستند «نان مقدس» Holy Bread آخرین اثر مرحوم رحیم ذبیحی، به تهیهکنندگی تورج اصلانی کارگردان و مدیرفیلمبرداری تجربهگرای سینمای ایران و محصول کمپانی سینمایي «ماد مووی» MAD Movie؛ در نخستین حضور اکران بینالمللی خود، به نمایندگی از سینمای ایران در ساعت 21 روز جمعه 30 آبان ماه (20 نوامبر 2020) به صورت حضور فیزیکی در سینما «چشم 2» و همچنین در ساعت 17 روز سهشنبه چهارم آذر ماه جاری (24 نوامبر 2020) در بخش رقابتی «فیلمهای نیمه بلند» Mid-Length در سی و سومین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند آمستردام ـ «ایدفا» IDFA در کشور هلند به نمایش درآند و در ادامه، جلسه پرسش و پاسخ آن با حضور تورج اصلانی تهیهکننده این اثر مستند و الهه نوبخت پخش بینالمللی آن، از طریق ارتباط اینترنتی برگزار شد.
تورج اصلانی تهیهکننده فیلم مستند «نان مقدس» درباره این اثر گفت: این فیلم به زندگی و مشقات کار کولبرهای کُرد میپردازد که موقعیت کاری برای این نیروها وجود ندارد و آنها به ناچار، برای گذران زندگیشان شغل سخت و ناامن کولبری را انتخاب کردهاند.
وی در ادامه سخنانش افزود: کولبرها افرادی هستند که در محل زندگی خود و در مرزهای ایران و عراق به ناچار و به دلیل نداشتن کار، مجبور به کولبری هستند و بارهای روی کولشان را از مسیرهای طولانی، صعبالعبور و کوههای ایران به داخل خاک عراق حمل کنند و برای کسب مایحتاج زندگی روزانه خود، این کار سخت را انجام میدهند.
تهیهکننده فیلم مستند «نان مقدس» درباره طولانیشدن ساخت این اثر مستند گفت: در ساخت آثار مستند، بعضی از موضوعات هستند که کارگردان بایستی با آنها زندگی کند؛ مرحوم رحیم ذبیحی بیشتر از 10 سال با این کولبرها زندگی کرد. به همین دلیل، «نان مقدس» خیلی باورپذیر شده و هیچ دخل و تصرفی در آن صورت نگرفته است و واقعاً یک اثر مستند بهشمار میرود. سوگیری هم در آن وجود ندارد؛ نه سیاه است و نه سفید، صادقانه در مورد مرز و همچنین کار سخت و طاقتفرسای کولبری با مخاطب خود صحبت میکند.
اصلانی در جواب سؤالی در مورد نگاه سیاسی در حوزه سینما گفت: این فیلم، به اندازه کافی حرف برای گفتن دارد؛ به شرط اینکه بیننده آن، دریافت درستی از این اثر داشته باشد. المانهایی در «نان مقدس» وجود دارد که نیاز به این ندارد که من به عنوان تهیهکننده، آن را توضیح دهم و اعتقادی به نگاه سیاسی ندارم؛ برای اینکه فرهنگ و هنر، اینقدر مرتبه بالاتری از سیاست دارد که نباید با سیاست آن را آلوده کنیم. اما معضلات کُردها را در همه زمینهها میتوان از طریق رسانههای مختلف و فضاهای مجازی پیگیری کرد.
وی همچنین گفت: «نان مقدس» نماینده مردمی است که ما در این اثر، شاهد شکل زندگی آنها هستیم و قضاوت به بیینده برمیگردد که این مستند را مشاهده میکند.
تهیهکننده فیلم مستند «نان مقدس» در مورد جایگاه و تأثیر جشنواره بینالمللی فیلم «ایدفا» گفت: متأسفانه هم اکنون رحیم ذبیحی در میان ما نیست، خودش میدانست که جشنواره بینالمللی فیلم «ایدفا» چقدر رویداد مهم و معتبری است؛ نه برای کسب جایزه و بهدست آوردن عنوان و افتخار؛ بلکه آثار مستند در آن بهخوبی دیده میشود و در واقع، برای موضوعات اینچنینی فریادرس ملتهای ستمدیده و رنجکشیده است. چون اینگونه ملتها همیشه با صداقت و انرژی کار میکنند؛ ولی در محل زندگی خودشان هیچ موقعیت کاری ندارند که در آنجا مشغول به کار شوند و به ناچار، برای کسب قوت روزانه خود، آواره کوهها میشوند و بعضی وقتها هم متأسفانه جان خود را بر سر کار سخت و بیرحم کولبری از دست میدهند.
تورج اصلانی در پایان سخنانش تأکید کرد: امیدوارم سال آینده در جشنواره بینالمللی فیلم «ایدفا»، فیلمی را از مرزهای ایران و عراق شاهد باشیم که در آن، هیچ کسی کولبری نکند و زندگی نرمالی داشته باشند و شادمانی آنها را مشاهده کنیم. این افراد، در واقع نیروی کار هستند و چقدر خوب میشد که در شهرهای مرزی ایران؛ کارخانههایی تأسیس شود تا این افراد در آنجا مشغول به کار شوند.
«نان مقدس» در ادامه نمایشهای خود در جشنواره بینالمللی فیلم «ایدفا»، در ساعت 21:30 روز سهشنبه یازدهم آذر ماه (30 نوامبر 2020) به صورت آنلاین اکران میشود و تیزر این اثر مستند، همزمان با اکران آن در این رویداد مهم سینمایی، رونمایی شد.