کار بزرگ محمود مقدس جعفری ؛نگارش کتاب برای دبیرستانی ها

پایگاه خبری تحلیلی نگاتیو ؛ محمود مقدسی از برنامه سازان قدیمی تلویزیون کتابی به نام “دانش پایه تولید برنامه های تلویزیونی ” را برای اموزش هنرجویان دبیرستانی مدارس کشور نگاشته و از ابتدای سال تحصیلی 1398 با تایید سازمان پژوهش و برنامه ریزی کتابهای درسی فنی وحرفه ایی و کارو دانش ( وابسته به وزارت آموزش و پرورش) در هنرستانهای سراسر کشور در حال تدریس است. این کتاب مربوط به رشته ” تولید برنامه های تلویزون”، در پایه دهم دوره دوم متوسطه تدریس می شود با توجه به اینکه کتاب مربوط به سال اول دبیرستان و سال آغازین آموزش تولید وبرنامه سازی است در ان سعی شده با بیان و ادبیات ساده ، به آشنایی با مبانی آموزشی تولید اکتفا شود وازتوضیحات طولانی وخسته کننده اجتناب شده چرا که در هنرجویان در سالهای بالاتر، دروس فنی تولید را گسترده و تخصصی تر خواهند آموخت.
جهت تنوع بخشی به کتاب (با توجه به محدویتهای موجود) ازعکس ، گرافیک، تصاویرمتنوع و فیلمهای نام آشنااستفاده شده تا نگاه دانش آموزسال اولی بر صفحات کتاب دل انگیزترشود واز تمایل وعلاقه دانش آموزان نسبت به هنر فیلم سازی کاسته نشود.لازم به یاد آوری است این کتاب با محوریت ساخت فیلم مستند که از مبانی فیلم سازی است طراحی شده است .
محمود مقدسی متولد سال1333 در تهران با تجارب سی ساله تولید برنامه ها و مستند های فراوان در تلویزیون و سینما این کتاب را برای پرورش نسل جوان از مقطع دبیرستان نگاشته و این اثر اکنون در شمارگان فراوان در اختیار هنرجویان دبیرستانی و هنرستانی ست.
این کتاب ؛ شامل 5 فصل است ؛ فصل 1- تاریخچه دانش، فن آوری وسیر تحول وتوسعه تلویزون در جهان وورودش به ایران . فصل 2- ایده یابی ،ایده نویسی، پژوهش، برآورد تولید، فیلم نامه ، پیش تولید، انتخاب عوامل تولید ، بازبینی لوکیشن، دریافت مجوز، دکوپاژ، کارگردانی ، تدوین ومراحل پس از تولید . فصل 3- ساختاروسبکهای تولید برنامه های تلویزونی مانند انواع مستند، داستانی، سل انیمیشن، انواع انیمیشن کامپیوتری، سبک عروسکی و انواع آن ،انواع تولیدات ترکیبی… فصل 4- استودیو چیست ، مراحل ساخت و اجرای دکور، مراحل تهیه یک برنامه استودیویی، واحد سیار، تصویربرداری ، صدا برداری، نور پردازی … فصل 5- تعریف واژهای ضروری… این کتاب با 133 صفحه در انتشارات شرکت چاپ ونشرکتابهای درسی منتشرشده است .