تاتر را دریابید/غلامرضا عربی

آنقدر وضعیت مالی تاتر خراب است که شاید از هر غیر تاتری درمورد آن سوال شود میتواند پاسخی به این سوال بدهد که از واقعیت ماجرا دور نیست.
به رغم فشارهای موجود اقتصادی در جامعه،اهالی تاتر هنوز در حال احیای جسم نیمه جان این هنر مظلومند. برای احیای تاتر کار به تنفس مصنوعی رسیده اما هیچ مسئول سیاستگزاری تلاشی برای برون رفت از این بحران از خود نشان نمیدهد.تاتر میمیرد اگر به دادش نرسیم.در تمام نقاط جهان تاتر حتی در بخشهای خصوصی مورد حمایت دولتهاست.اینجا اما حتی نمایشها در بخشهای دولتی هم از حمایت مالی برخوردار نیستند.مگر نمایشهایی با مختصات مشخص و تعریف شده.این بخش بندی خلاقیت را از تاتر میگیرد و اکوسیستم فضای تاتر را برهم میزند.
تاتر هنریست که از دل اتفاقات و دگرگونیهای جامعه برمی خیزد و حرف آدمهای جامعه خود رابیان میکند و خود مسیر خود پیدا میکند.تاتر زبان بی زبانی نقد روزگار خویش است. شاید به شکل بیرونی هیچ مخالفتی با تاتر اندیشمند نباشد اما همین عدم توجه به این بخش ممکن است آسیبی جبران ناپذیر به تاتر معنا گرا و مردمی وارد کند.
از بدو شروع تولید تاتر هیچ حمایتی دیگر در هیچ بخشی دیده نمی شود…از پلاتوهای خصوصی با اجاره های سنگین گرفته تا هزینه های سرسام آور اجرا.هنر که توجیه اقتصادی نباید داشته باشد.
انتظارِ داشتن توجیه اقتصادی از تاتر انتظاریست واهی. هنر بنگاه اقتصادی نیست.حمایت از تاتر سرمایه گذاری برای کاهش ناهنجاری در هر جامعه ای است. گزارشی از بخش اقتصادی یک تاتر را بررسی کنید تا به عمق فاجعه پی ببرید.برای مثال نمایش شهادت پیوتر اوهه که ما اجرا کردیم…چیزی نزدیک به ۶ برابر درآمد خودش هزینه در بر داشته…این به معنای شکست این پروژه نیست چرا که در بخش هنری با استقبال فراوان مواجه بوده اما در بخش اقتصادی نه….در طول اجراهای این نمایش به یک باره تورم سیر ناگهانی صعودی رابه خود میبیند، بعد از چند روز تعطیلی های وفات و بعد از آن رحلت امام(ره) در نیمه خرداد را تجربه میکند…چندی بعد ساختمان متروپل ریزش میکند و بعد از آن قطار از ریل خارج می شود…..مدام حوادثی که منجر به عزای عمومی جامعه می شود را در مسیر اجرا تجربه میکند و در نتیجه ی این امر بازدهی اقتصادی کاهش میابد آنهم برای اجرائی که ۴ سال از درخواست برای اجرای آن میگذرد و دیگر نمی شود برنامه اجرائی آن را تغییر داد.
این اتفاق برای تمام اجراهای همزمان این نمایش هم وجود داشته ، دارد و همواره ممکن است که بوجود آید اما جان کلام اینجاست که چرا باید یک گروه تاتری دغدغه گیشه داشته باشد؟
این نگرانی اصل و ریشه و فلسفه اجرای نمایش را دچار چالش میکند.
به قول حضرت حافظ : کی شعر تر انگیزد خاطر که حزین باشد؟ و کماکان خاطر اهالی تاتر از این وضعیت حزین است.
برای تولید تاتر اولین سوال در ذهن گروه اجرایی اینست. آیا اجرا میفروشد؟ و رسالت تاتر در این میان در لایه هایی دورتر و در اکثریت موارد حتی نادیده گرفته میشود چون تاتر مجبور است برای پیدا کردن توجیه اقتصادی ، تغییراتی اساسی در ساختارِ شکل و محتوائی خود ایجاد کند و این خطر است،خطر.
تاتر را دریابید.
آقایان مسئول ، دست تاتر را بگیرید که امروز بخشی از نیاز و درمان این جامعه فسرده را تاتر میتواند مرهم باشد.
تاتر را دریابید.
این صدای خس خس نفسهای آخر است.
تاتر را دریابید.

#پاایگاه_خبری_تحلیلی_نگاتیو

#تاتر

#تاتر_را_دریابید

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

Share post:

Subscribe

spot_imgspot_img

Popular

More like this
Related

آقای پزشکیان؛مدیریت جشنواره کودک، کودکانه و حسینقلی خانی ست

پایگاه خبری تحلیلی نگاتیو:در طول سال هیچ خبری از...

مخور مرد

بازیگر نقش مخور در سریال ماندگار"روزی روزگاری" درگذشت.اوکه در...

ابتذال پژمان

تهی‌مایگانی که مجسمه بلاهت‌اند اما در عرصه جامعه امروزی،...

رضا قطبی درگذشت

اولین مدیر و موسس رادبو تلویزیون ملی ایران در...