خانه وبلاگ صفحه 19

پرسپولیس لیدر فحاش و نامردمی نمی خواهد

تاریخ باشگاه پرسپولیس باتفکر مردمی ومرام و اندیشه روانشاد دکتر محمد مصدق شکل گرفته است.بزرگمردی که شایسته ترین دولت مدرن تاریخ معاصر را تشکیل داد و در28ماه نخست وزیری منافع ملی فراوانی را برای ایرانیان زنده و پابرجا کرد.میوه های فکری چنین مردی باشگاه پرسپولیس را ایجاد و ادامه دادند.باشگاهی که در طول تاریخش همواره با مردم برای مردم و در کنار مردم ایران بوده است.چنین باشگاهی پس نمی تواند افرادی  که مردم را تهدید می کند و آنها را فحش می دهد درکنار خود داشته باشد.از خدابیامرز محمد بوقی{نایب عباسی}گرفته تا روانشاد آق مرتضا احمدی.هوادارانی که عشق شان پرسپولیس بود و نبض روح و روانشان با نتایج پرسپولیس و تحولاتش بالا و پایین می رفت و هرگز در این عشق؛منفعت پرستی و نامردمی جای نداشت.متاسفانه چند دهه است که یکی ازین نامردمی ها که تمام موجودیش از پرسپولیس شکل گرفته و شبیه شیوه جوانمردانه پرسپولیس بزرگ نیست کنار پرسپولیس نفس می کشد منفعت می برد به شهری که فرودگاه ندارد می خواهد برای امرغیر اخلاقی سفر کند و اخیرا رسما مردم را تهدید کرده است.وجود چنین فرد لاابالی در کنار این تیم همیشه مردمی که همایون بهزادی ها کلانی ها و علی کریمی ها اسطوره هایش است،وصله ناجور است.این موجود که درکنار نامش همواره صفت عین گدا را با خود یدک کشیده است دهه هاست جای امثال حسین آقا عسگری را گرفته و هرگز شبیه الگوواره فکری حاکم بر پرسپولیس و هوادارانش نیست.شایسته و بایسته است که این عین گدا که از مرام مسلک پرسپولیسی ها بدور است و خدایش منفعت از همراهی پرسپولیس بزرگ ،کنار گذاشته شود و حتا اگر عزمی برای اینکاراز سوی مدیریت فعلی و عالی حاکم بر این تیم محبوب وجود نداشت توسط هواداران طرد شود تا مدیران مجبور به دور ساختن این عنصر نامطلوب برای پرسپولیس شوند.حتما هواداران فهیم و آگاه پرسپولیس این عین گدا را شناخته اند و برایشان ارزشی ندارد و حتا لکه ننگ محسوب می شود.امیدواریم ضرورت این مهم درک شود و این موجود منفعت پرست دیگر در کنار پرسپولیس بزرگ نباشد.

جلال مقامی:دوبلور بی ادعا و توانمند هم رفت

پایگاه خبری تحلیلی نگاتیو: نه ادعای سلطانی داشت نه خودرا مرد هزار صدا می دانست.خاکی بود و خاکی زیست.صدای آل پاچینو در پدرخوانده یکی از ماندگار ترین دوبله های اوست.جلال مقامی.دوبلوری توانمد که ما دهه پنجاهی ها تصویر و صدای اورا عموما با برنامه دیدنی ها می شناسیم.دوبلوری که چندماه پس از هجرت ابدی همسرش رفعت هاشم پور از دنیا رفت.هشتاد و یک سال عمر کرد و صدای خاصش اورا ماندگار کرد.او از واپسین دوبلورهای نسل طلایی دوبله بود.روانش شاد

ایران؛بهشت دلالان

حقیقتا تیتر به جا و سخن به حقی ست.در سرزمینی که تولید کننده صنعتی بازرگانی فرهنگی و…خاک بر سر است دلالان جولان بسیار دارند و بدون هیچ گونه زحمتی سود های باداورده ای می برند.هرگز این سخن گزافی نیست.کافی است اندکی در جامعه بگردیم و وضعیت را نگاهی ژرف داشته باشیم.اکنون قیمت مسکن در تهران از پاریس و نیویورک گرانتر است و خدمات اجتماعی سرانه ورزشی تفریحی آن در حد کشورهای بسیار جامانده از قطار توسعه.این حاصل چربش دلالان و دلال صفتی و دلال پروری در جامعه ایرانی ست.جامعه ای که نخبگان و ایده مندانش در انزوایند و واسطه ها قیمت همه چیز را لحظه به لحظه و روز به روز افزایش می دهند و سودهای یامفت نصیب شان می شود.جالب اینجاست در این کهن بوم مراکزی وجود دارد که ظاهرا وظیفه ذاتی شان حمایت از مصرف کننده و تولید کنند است اما گویا مثل اصحاب کهف دهه هاست در غار خوابند و هیچ چیز نمی تواند آنها را در راستای انجام وظیفه شان بیدار کند.شاید با دلالان در این راستا منافعی دارند و شاید خودرا به بیخیالی زده و یادشان رفته چکار باید بکنند..سوال اصلی آنست که آیا دولت و حکومت وظیفه خودمی داند که جلوی این واسطه های زالو صفت را بگیرد که این چنین خون مردم عادی و طبقات متوسط و آسیب پذیر جامعه را در شیشه نکنند و ترمزی بر عملکرد کفتار گونه آنها کشد؟ آیا ملت ایران را فریاد رسی هست؟

#ایران_بهشت_ دلالان

کم فروشی تامین اجتماعی پایان ندارد

در سه سال اخیر که کرونا مردم را بسیارآزرد ؛به جای آنکه مورد حمایت تامین اجتماعی باشند مورد کم لطفی آن قرار گرفتند حتا یک تست ساده وضعیت سنجی مردم درباره کرونا را در مراکز تامین اجتماعی ممنوع کردند و اینگونه کم فروشی شد و چه هزینه های سرسام اوری به مردم در شرایط سخت به مردم اجبار نکردند.به جای آنکه تامین اجتماعی باشند محرومیت اجتماعی برای مردم ایران آوردند.اکنون نیز این کم فروشان مشغول حیله های مختلف برای کم فروشی بیشترند و ماه به ماه خدمت به مردم را کم رنگ تر می کنند.اکنون بسیاری از داروهای عادی از سبد دارویی مراکز این نهاد خارج شده و مردم مصیبت زده ایران فقره های بسیاری از داروها را باید آزاد بخرند؛آنهم در شرایط گرانی سرسام آور و ناجور ترین شرایط اجتماعی تاریخ ایران.قلم شرمسار است از نگارش این همه روحیه سودجویانه متولیان تامین اجتماعی و خیانت آشکار به ملت ایران.اینها همه در حالیست که نرخ افزایش سهم بیمه ،بیمه شدگان در سالهای اخیر به طرز باور نکردنی افزایش بی رویه داشته و کم فروشی مضاعف در قبال آن خیانت بزرگ به ملت ایران است.اگر گوش شنوایی دارند پاسخ دهند.در اخرین اقدام این نهاد پولدار و کم فروش،آمپول درمانی سرماخوردگی نیز از سبددارویی این بزرگترین نهاد بیمه گذار ملت ایران خارج شده است.حقا زبان قاصر است ازین همه روحیه بسیار منفعت پرست متولیان تامین اجتماعی.

نوری در ظلمات؛ در معرفی کتاب “پگاهی در نیمه شب”

پایگاه خبری تحلیلی نگاتیو: درباره کتاب پگاھی در نیمه شب، برآمدن جنبش مشروطه و نھضت ملی ایران. علی برزگر، انتشارات فرھنگ صبا، تھران. دوجلد وزیری : جلد اول – ١٣٢۴ ص، اسفند ١۴٠٠ و جلد دوم، ١٠٢۶ ص، فروردین ١۴٠١. جلد سخت ٣٣٠ ھزار تومان
این کتابی درباره چالشھای داخلی و خارجی دو جنبش بزرگ ملی که در دویست سال گذشته برای برآوردن استقلال، عدالت و دموکراسی در ایران رخ داده است و دوران سیاسی از جنگھای ایران و روس تا کودتای ٢٨ مرداد ١٣٣٢ را می پوشاند. در گذشته این دو جنبش کمتر به عنوان یک مسئله تاریخی پیوسته بررسی شده اند. اما نویسنده باور دارد چون ھدف ھر دو یکی است باید در امتداد ھم بررسی شوند. مقایسه چالشھای استعمار و استبداد برای این دو جنبش کار سترگی است که نویسنده از عھده آن برآمده است. او زمینه رخدادھای بزرگ را در خارج و در داخل با واکاوی نقش کسان و جریانھای تاریخی و اقتصادی که در آنھا نقش داشته اند واکاوی و بیان می کند . نویسنده وارد مسائل بزرگ سیاست جهانی و داخلی می شود و با این که واقعیتھا را بی پرده بیان می کند ھمه جا گفته های او مستند است وجانب انصاف و حریم افراد را نگه می دارد. نویسنده با پشتوانه اسناد، مصاحبه ھا و بررسی نقش افراد، سازمانھا و کشورھا را در رخدادھای بزرگ تاریخی را بخوبی نشان می دھد. ھزاران کتاب، مقاله، مصاحبه، خاطره وگزارش و سند رسمی از وزارت خارجه انگلیس، وزارت خارجه آمریکا، وزارت خارجه روسیه، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، سازمان اطلاعات داخلی انگلیس (ام. آی. ۶) ، (سازمان اطلاعات روسیه (کا.گ.ب.) و دیگر سازمانھای اطلاعاتی گوناگون در ایران مبنای ھزاران پانویسی است که مستندات این کتاب را تشکیل می دھند. روانی نوشتار خواندن کتاب را آسان کرده و خواننده کنجکاو را در درون رخدادھای جامعه ایرانی و جھانی قرار می دھد. این کتاب بسیاری از رخدادھای دوران نھضت ملی مانند تکاپوی دولت انگلیس برای نگھداری نظام پادشاھی پس از رضا شاه در ایران، فشار دولت شوروی برای دریافت امتیاز نفت شمال ایران، توطئه شوروی در برآوردن فرقه دموکرات در آذربایجان و کردستان و تلاش محافل راست و استعماری دولت انگلیس برای پیشگیری از نهضت ملی شدن نفت ایران را بیان می کند. مھمتر از همه این کتاب دوجلدی یک مرجع مفید درباره تاریخ معاصر است که بودن آن در ھر کتابخانه ایرانی ضروری است. آنان که نسخه کاغذی این کتاب گران باشد خوشبختانه می توانند نسخه الکترونیک این مجموعه بیش از دو ھزار صفحه ای را تنھا با پرداخت بیست درصد بھا خریداری کنند..
دوران این بررسی یکصد و چهل و هشت سال است. از آغاز جنگھای ایران و روس در سال ١١٨۴ خورشیدی تا انقلاب مشروطه در ١٢٨۵تا اشغال ایران از سوی نیروھای روس و انگلیس در جریان جنگ ایران و روس در دوران قرارداد ١٩٠٧ انگلیس و روس و جنگ جھانی اول تا شامگاه چھارشنبه ٢٨ مرداد ١٣٣٢ که اوباش مزدور سیا خانه دکتر مصدق رھبر نھضت ملی و نخست وزیر قانونی ایران را به تاراج و آتش کشیدند. در این سالها تلاش ایرانیان آزادی خواه بجائی نرسید و میلیونھا ایرانی در جنگ و قحطی و بیماری که از سوی روس و انگلیس و ناتوانی دولتهای وابسته ای که آنان سر کار آوردند به جامعه ایرانی تحمیل شده بود جان دادند.
از میان بسیار پرسشھای اصولی که این کتاب به آنھا می پردازد برای نمونه مطالب زیر را می توانید ببینید : میرزاملکم خان که بود و چه نقشی در نھضت مشروطه داشت ؟ جامع آدمیت نیرومندترین حزب سیاسی در آغاز مشروطه بود چگونه پدید آمد و آرمانش چه بود؟ علی اصغر خان اتابک که بود و ترور او که در برابر مجلس اول مشروطه انجام شد انگیزه اش چه بود و از سوی که سازمان دھی شد ؟ قرارداد ١٩٠٧ روس و انگلیس درباره تقسیم ایران و براندازی دولت مشروطه در ایران. احزاب و جمعیتھای مهم در مشروطه و در نھضت ملی کدام بودند و نقش آنها چه بود. علیقلی خان سردار اسعد بختیاری و محمد ولی خان تنکابنی که محمد علی شاه را براندختند کارگزاران که بودند و سید حسن تقی زاده و حیدر عمواوغلی که سلاحھای لازم را برای آنھا را در بازار قفقاز با پولی که از تجار مسلمان بنام کمک به مجاھدان اسلام جمع آوری کردند خریدندچه نقشی در براندازی محمد علی شاه و سالهای پس از آن داشتند. حکومت رضاشاه با چه هدفی و چگونه روی کار آمد و هدف آن چه بود ؟ (چون در دوران حکومت رضاشاه جنبش مشروطه جریان ندارد نویسنده به آن نمی پردازد و جریان جنبش مشروطه را از آغاز نهضت ملی پس از برکناری رضا شاه ادامه می دهد) نویسنده در دوران پس از رضا شاه به تلاشهای انگلیس برای نگھداشتن نظام پادشاهی در خاندان پهلوی می پردازد که تا کودتای 28 مرداد و پس از آن می پردازد. این دوران برآمدن دکتر مصدق به رهبری نهضت ملی و پست نخست وزیری است که به گونه ای گویای تلاشهای نهضت ملی ایران است که در بیست و هفت ماه پیوسته نفس گیر رویارو با تلاشهای پیوسته انگلیس وآمریکا برای براندازی آن تلاش می کردند. شوروی هم گرچه با نفوذ انگلیس و آمریکا در ایران مخالف بود اما نمی خواست نهضت ملی در این مبارزه پیروز شود.در دوران نهضت ملی و دولت دکتر مصدق ایران صحنه مبارزاتی میان نیروهای ملی و دولتهای بیگانه بود که تا کودتای 28 مرداد و پس از آن ادامه داشت. بسیاری از این رخدادها را دولتهای آمریکا و انگلیس کوشیدند تا در هاله ای از ابهام بپوشانند تا برآمدن دولت کودتا را توجیه کنند. این کتاب می کوشد تا با روشن کردن این رخدادها تاریخ را روشن کند. برخی از این رخدادها از قرار زیرند: نفت ایران برای چه ملی شد و دشمنان ملی کردن آن که و برای چه بودند ؟ هدف از ترور سپهبد حاجی علی رزم آرا چه بود ؟ آیا او آن گونه که گفتند بدست فدائیان اسلام کشته شد ؟ لایحه ملی شدن صنعت نفت از تصویب مجلس شورای ملی چگونه گذشت ؟ قیام سی تیر 1331 چگونه و برای چه رخ داد و نتیجه آن چه بود ؟ توطه ھای پی در پی برای کشتن مصدق به ویژه توطئه ٩ اسفند در جلو خانه او از سوی که و برای چه انجام شد؟ مصدق چرا پنج پیشنهادی که از سوی انگلیس و آمریکا و بانک جهانی برای حل مسئله نفت شده بود را نپذیرفت ؟ چرا مصدق که سیاستمداری ملی و دموکرات بود انحلال مجلس شورای ملی را به رفراندوم گذاشت ؟ چگونه کودتای نظامی شامگاه 24 مرداد 1332 با شکست روبرو شد؟ در روزهای25 مرداد تا 27 مرداد چه گذشت ؟ چگونه دولت ملی مصدق که پشتیبانی ملی داشت در روز 28 مرداد از سوی اوباش سرنگون شد ؟
افزون بر اسناد و مدارک رسمی برخی از مطالب این کتاب بر پایه مصاحبه و یا خاطرات کسانی نوشته شده که در سیاست به عنوان بازیگر شرکت داشته اند. یکی از پژوھشھای نویسنده درباره زندگی وشخصیت راجر گویران بنیان گذار ورئیس ایستگاه سیا در تھران است که با ھمکاری خانواده او و استفاده از مصاحبه شخصی او انجام گرفت که تا کنون در ھیچ جا نیآمده است. در این مصاحبه روشن می شود که چگونه راجر گویران که از خانواده ای دولت مرد فرانسوی بود، پدرش سفیر فرانسه در مکزیک و پدر بزرگش وزیر دفاع فرانسه بود از این که عامل سیا برای براندازی دولت ملی مصدق شود سر باز زد.

راه اندازی خط ششم مترو؛فاز جنوبی؛شاید وقتی دیگر

فقط در تخصص این شهردار شاید باشد؛فراموش کردن پیگیری ساخت و افتتاح پروژه های شهرداران پیشین.آری او که تخصص اش چیز دیگری ست و دلمشغولی اش کری خوانی برای رقبای سیاسی ست.از او که توقعی نمی رود .گفتیم که گفته باشیم.آقای زاکانی دوسال پیش قرار بود مهم ترین بخش متروی خط شش افتتاح شود.اگر از حکم زدن های و استخدام های کاملا واجب رها شدید ، یادتان نرود این مهم ترین افتتاحی ست که میتوانید انجام دهید.بخش بسیار زیادی از مردم جنوب شهر که البته متعلق بدانید اما بالاشهر نشینی روحیه تان را عوض کرده است منتظر راه اندازی این خط مترویند که در این وانفسای اقتصادی سیاسی اجتماعی ،مشکلات رفت و امدی شان کمی برطرف شود.لطفا شهردار باشید و از تخصص تان و دلشغولی تان بکاهید

امین تاریخ رفت

بازیگری که ایفای نقش های تاریخی برایش ساده بود و پیوستار حسی در بازیگری آثار تاریخی را بسیار خوب بلد بود از دنیا رفت؛امین تارخ.13سال پیش در سال1388 در سالروز تولدش در روزنامه سینمایی امتیاز با همین تیتر تحلیلی بر بازیگری اش داشتم که مورد خوانش قابل توجهی قرار گرفت.سن آنچنانی نداشت.درگذشتش خبری ناگوار بود در میان این اندوه ملت ایران در این روزها و …   بازیگران قابل توجهی در اموزشگاهش پرورش داد که دیده شدند.راکورد حسی را بسیار بلد بود.در اثار تاریخی بازیش بیشتر برجسته می نمود.البته معنای این سخن آن نیست که نقش های عادی را بد بازی می کرد.خیر.شاید از علاقه اش به تاریخ سرچشمه می گرفت که نقش های تاریخی را بهتر و دقیق تر بازی می کرد و انرژی  بیشتر برای درامدن نقش می گذاشت.ترانه علیدوستی حبیب رضایی و …از شاگردان او بودند.روانش شاد.یادش گرامی

مدیر نالایق مربی دلال و وقیح آورد

روزگار وارونه ایست.بقول سلطان باعاث اون تیمو تعطیل کرد که بازیکن، مربی رو عوض کنه.آخر کجای دنیا سه ماه مانده به جام جهانی مربی تیم ملی را عوض می کنند.سرمربی که فقط یک باخت داده را عوض می کنند که تیم ملی را درشرایط بسیار دشوار به سرانجام جام جهانی رسانیده  بعد مربی را می اورند که  هشت سال فوتبال ایران را تحقیر کرد و مردم ایران را نادان فرض کرد.مدیری که لیاقتش؛ ننگین قرارداد تاریخ فوتبال را رقم زد و کوچکترین شایستگی در او برای مدیریت فوتبال دیده نمی شود. فغان از این تاج گشاد که بر سر فوتبال ایران نهاده شد.آه و افسوس از چکشی که با باند بازی 60بازی بیشتر انجام داد تا رکورد بازی در تیم ملی را داشته باشد بدون آنکه تکنیک عبور از یکنفر را در عمر فوتبالیش دیده شده باشد یا ویژگی منجصر به فردی ازو به یاد داشته باشیم.بیخود نبود که به او چکش می گفتند.اگر حامد کاویانپور زود اشباع نمی شد کجا این چکش فرصت حضور می یافت…تراژدی در فوتبال ایران پایان ندارد.تاج نادانی که گماردن دلال موزابیکی و چکش را در تیم با فوتبال سازمان یافته آلمان مقایسه می کند خود نادان است نه مخاطبانش.ابلهی که به جنگ پرهوادارترین تیم آسیا می رود که دوسوم مردم ایران را تشکیل می دهد خود را به سخره گرفته است نه پرسپولیس بزرگ را.شیپور رسوایی ات اینبار زودتر به صدا در می آید و دولتت مستعجل تر.این خط – – – این نشان+.منتظر باخت فجیع تیم در رویداد پیش رو می مانیم و رفتنت را هل هله می کنیم.

“گمشده در تاریخ” ساخته شد

پایگاه خبری تحلیلی نگاتیو: پس ازساخت مستندسه گانه سینمایی ایران (بازگشت،مردی بنام ساموئل،خاطرات گمشده)باانبوهی ازتصاویراستفاده نشده دراین مستندهامواجه شده وپس ازبازبینی برآن شدیم باتکمیل کردن وگرفتن تصاویرمجموعه مستندشش قسمتی بانام گمشده در تاریخ راتهیه وتولیدنماییم؛ یاسرشاهسواری کارگردان این مستند می گوید :دراین مستندشش قسمتی سعی برآن داشته ایم ازسینماگران باسابقه ونسل طلایی سینمای ایران که کمترموردتوجه قرارداشته اندبامحوریت شادروان استادحسن شریفی استفاده کنیم لازم به یادآوری است این مستندشش قسمتی برای پخش ازشبکه های برون مرزی آماده میشود عوامل این اثرعبارتند از: تهیه کننده:مرتضی لطفی -جانشین تهیه کننده:مهدی دادخواه -مجری طرح :محمودآقازاده-دستیارکارگردان : ژیلا فرشا – تصویربردار:حسن محمدی -صدابردار:حسین محمدی -نریشن :ژیلافرشا-مدیرتولید:محمدکیانی-دستیار تهیه : مهدی گودرزی -هماهنگی : محمودیاراحمدی – تصویریاب : آریا سلیمی تدوین : یاسر شاهسواری -جلوه های ویژه : حسن محمدی – مدیر تدارکات : احسان همتی – موسیقی : استودیو شهیاس کارگردان :یاسرشاهسواری-مدیررسانه ای:بهنام سعادتیا

فیلم کودک نداریم؛ رویدادبرگزارمی کنیم

عنوان شده است که چون امسال فیلم کودک تولید نشده جشنواره کودک به روش رویداد برگزار می شود.به دیگر سخن حتا در چنین موقعیتی حاضر نیستند بودجه جشنواره را برای تولید فیلم کودک و نوجوان اختصاص بدهند تا درسالهای بعد جشنواره ای با تولیدات قابل تامل و در اکران ؛خوراک فکری مناسبی برای مخاطب داشته باشیم.از انجا که جشنواره و برگزاری نمایش و رویداد جمعی یک نوع خودنشان دادن برای برگزارکنندگان به حساب می آید در چنین هنگامه ای تعطیلی کامل جشنواره و اختصاص بودجه اش به تولید فیلم مزاحم جلوه گری مدیریتی ست؛پس باید به نوعی بودجه را صرف کرد که هم در آن پز مدیریتی دیده شود هم از سفره بودجه غنایمی برداشت شود.یا اللعجب.جشنواره ای که در سه دهه پیش؛ جزو  پنج جشنواره درجه یک دنیا در گونه کودک و نوجوان بود بر اثر بی تدبیری مدیران و سیاست زدگی جناح های مختلف سیاسی در ایران به چه روزی افتاده است .نزدیک به دو دهه پیش در کتاب آسیب شناسی سینمای کودک و نوجوان دغدغه مندان این ژانر، پیش بینی چنین روزگاری را کردند اما گوش شنوایی در کار نبود و به دورانی رسیدیم که تولید فیلم کودک به صفر رسیده و حمایت دولتی ازین ژانر پرمخاطب و جذاب وجود ندارد.آقایان ؛تورا به خدا  در چنین وضعیتی ؛شهامت داشته باشید و با تعطیل کردن جشنواره و اختصاص بودجه اش به تولید، اسمی از خود به نیکی بگذارید.