خانه وبلاگ صفحه 20

جنایت فرهنگی در ری؛ موزه ری شناسی دفتر عضو شورای شهر شد

بر اساس اخبار دریافتی با وجود آنکه دفتر عضوشورای شهر تهران در ری ؛سالنی بزرگ درحد یک سینمای هفتاد نفره است فرد مزبور که با رای فامیل،همسایگان و چندصد نفر دیگر به شورای تهران رسیده این دفتر را در شان خود ندیده و در پی به آتش کشیده شدن موزه ری شناسی که علاقه مندان و مراجعات زیادی برای آشنایی با تاریخ هشت هزارساله ری  داشت، دفتر این عضو شورای شهر تهران قرار است به این مرکز منتقل شود.این جنایتی فرهنگی ست و فرمانداری ری که خود اهل ری است باید پاسخگو باشد و اجازه ندهد که چنین اتفاقات زیاده خواهانه ای روی دهد.نکته قابل تامل آنست که این عضو شورای شهر تهران که رییس شورای شهر ری هم هست در اعلام ملاقات های عمومی چندبار منجمله در20فروردین گذشته مردم ری را سرکار گذاشته و خلف وعده کرده است اما بارها در طول چند هفته در یکی از غداخوری های تازه تاسیس خیابان ورامین با خانواده اش دیده شده است.

جشنواره فیلم کودک و نوجوان تعطیل شد

پایگاه خبری تحلیلی نگاتیو: بر اساس انچه گفته می شود به دلیل آنکه در یکسال اخیر تنها دوفیلم کودک و نوجوان ساخته شده مسیولین جشنواره تصمیم به تعطیلی آن گرفته اند.این تصمیم واکنش های زیادی در بین دغدغه مندان و سینماگران کودک و نوجوان در ایران ایجاد کرده و فعالین این گونه سینمایی ؛در حال رایزنی با مقامات سینمایی و همفکری هستند تا این تعطیلی متوقف شود.استدلال آنان این است که این جشنواره حتا در دوران کرونا هم در سالهای گذشته برگزار شد و بیم آن می رود که تعطیلی آن سنت و دایمی شود

دلنوشته محمد صالح علا در رثای درگذشت سایه

پایگاه خبری تحلیلی نگاتیو: دلنوشته محمد صالح علا در رثای درگذشت امیرهوشنگ ابتهاج[سایه] . ساعتی پیشتر بمن خبر دادند،آقای ابهتاج نازنین امان،عازم عالم نازشده اند،میدانید که من از نان آوران شب ام،شاید بقول یاسپرس این تواتراست،که دیشب همین هنگام،نامه ای برای او نویساندم،آقای ابتهاج جان،لطفا نمیرید،اگرهم اراده کرده اییدعازم عالم نازشوید،خواهش میکنم یواش بمیریدتا من هم فرصت داشته باشم بشمابرسم،شرم دارم پس ازشمااینجا مانده باشم، زندگی تقصیرکسی نیست،امادیگر برایمحوصله ی ماندن نمانده است،امشب خبردادند اوهم عازم خواب خوش شده،چه خوب است که شب است،واقعیت تاریکی رامن روی شب کشیده ام،تا ستاره هایی ماننداو دیده شوند،الان هم گرفتارم میروم گریه کنم،بی واژه شعر واهه جان را زمزمه کنم،تاتوبودی دستهایت بوی گل سرخ میدادند،حالا که نیستی گلهای سرخ بوی دستهای ترامیدهند،

وضعیت افسار گسیخته مسکن؛رستم حواست هست؟

در ماه های اخیر وضعیت بازار مسکن بسیار رها شده و هیچ نظارتی بر بی سر و سامانی قیمت ها در این زمینه وجود ندارد.به گفته یکی از املاکی های معتبر تهران ؛ قبلا اینگونه بود که صاحبان مسکن به کارشناسان و املاکی ها مراجعه می کردند تا قیمت مسکن شان بر اساس شاخص های مرغوبیت منطقه وضعیت خانه و…مشخص شود.اکنون اما صاحب مسکن هر قیمت توهمی که رویایش است را به املاکی و خریدار اعلام می کند و خریداران در وضعیت فعلی آشفته و سرگردان مانده اند.هم میخواهند صاحب مسکن شوند هم قیمت های نجومی و متوهم بسیاری از صاحبان خانه آنها را در وضعیت سردر گمی دراورده است. وزیر مسکن و نهادهای نظارتی مربوطه هم در این وضعیت رها شدگی عین خیالشان نیست و با نمایش تبلیغاتی روی اعداد مانور نهضت ملی مسکن در بیابان های ایران را می دهند.اینجاست که باید از رییس دولت و مسیولین پرسید: آیا فریاد رسی برای مستاجران و خریداران خانه هست که آنها را ازین وضعیت بسیار افسار گسیخته نجات  دهد و سازو کار کارشناسی برای تعیین قیمت خانه مشخص کند؟صد البته فرسایشی شدن مذاکرات برجام یکی از عوامل بزرگ این معضل بزرگ است اماسوال بزرگ این است که دولت در این زمینه صرفا باید تماشاچی باشد و صاحبان خانه ها باید با تعیین قیمت های نجومی بر اقشار کم درامد ستم کنند؟ این وضعیت بی سرو سامان متولی میخواهد و وزیر مسکن اگر هنوز تصور نمی کند که وزیر نفت است باید در این زمینه پاسخگو باشد و جلوی این روند لجام گسیخته را بگیرد.

#مسکن

#قیمت رها شده

#وضعیت_ افسار_ گسیخته_مسکن

نمایشگاه حجم و چیدمان “نیم” درخانه هنرمندان

پایگاه خبری تحلیلی نگاتیو: نمایشگاه حجم و چیدمان “نیم” درخانه هنرمندان کار سمیرا آزاد نام از امروز هفتم  تا چهاردهم امرداد در خانه هنرمندان دایر است.این نمایشگاه از ساعت17 امروز افتتاح شده و در سایر روزها از ساعت15تا20 به جز شنبه، قابل بازدید است. این سومین نمایشگاه این هنرمند تجسمی کار با عناوین مختف است.نمایشگاه قبلی آزاد نام با عنوان” تمدن زخم” سال گذشته برگزار شد که با استقبال روزنامه نگاران و مخاطبین روبرو شد.این هنرمند با ایده های بکری که دارد از خود الهام می گیرد و آثارش درخور تامل است.

چه کسی مدارک اعضای انجمن منتقدان سینما را آتش زد؟

سکانس اول.جشنواره سی و هشتم فیلم فجر.شب .داخلی.طبقه منفی دو.پردیس سینمایی ملت

سردبیر یکی از نشریات مستقل سینما دوسوال از کارگردان فیلم در نشست مطبوعاتی بعداز فیلم می پرسد.کارگردان سوال اول را در کمال ارامش پاسخ می دهد.سوال دوم پرسیده می شود.کارگردان مشغول پاسخ دادن است ناگهان یکی از عوامل فیلم با لحنی عصبی و شتابزده شروع به حرف زدن می کند و کارگردان ناخوداگاه سکوت میکند.مجری نشست از انجا که توانایی مدیریت جلسه و اساسا مجری بودن را ندارد و ورودش به مطبوعات بر اساس شایستگی و کاربلدی نبوده و اصلا برای مدیریت جلسه توانایی حده اقلی هم ندارد ؛ تا کار به بیداد می کشد و دریایی از حاشیه جشنواره را در برمی گیرد.

سکانس دوم .جشنواره سی و نهم فیلم فجر.شب.داخلی.سالن اصلی برج میلاد.همان مجری مدیر جلسه است و همان سردبیر دوسوال می پرسد.سوال اول خوانده می شود کارگردان فیلم در کمال ارامش جواب می دهد.مجری سوال دوم را با اطلاق صفت های عجیب و جو سازی مطرح می کند روی سوال  اسم می گذارد و نتیجه این جو سازی با واکنش احساسی هیجانی برخی اهالی رسانه همراه می شود و صد البته سوال شونده در کمال خضوع سئوال را پاسخ می دهد.مجری سفارشی آتش را روشن می کند و هجمه های هتاکانه بر سر پرسشگر آغازیدن گرفته و عده قابل توجهی از تازه به عرصه امده ها؛ از روی قضاوت احساسی  پرسشگر را مورد حمله های … و حتا بی انصافانه و تخریب کننده قرار می دهند.

سکانس سوم.هفده سال پیش.سال 1384.خانه سینما.روز.داخلی.                                                                                                                                                               یکی از جلسات عادی هیات مدیره منتخب انجمن منتقدان سینما ست که دوسال از کارشان گذشته و چند هفته به مجمع عمومی برای انتخاب هیات مدیره جدید مانده است.پرسشگر نسشت های مورد اشاره که در آن موقع یکی از اعضای هیات مدیره انجمن منتقدان بود در پی بررسی پرونده عضویت اعضای انجمن برای معین شدن اینکه کدام اعضا حق رای دارند و کدام اعضا پرونده شان ناقص است، متوجه نیست شدن پرونده اعضا شده و از چرایی این نیستی می پرسد.مجری دونشست نامبرده که آن زمان یکی دیگر از اعضای هیات مدیره انحمن منتقدان سینما بود{ میم.گاف.} اظهار می دارد از انجا که  احساس کردم با کمبود جا مواجه هستیم گوشه حیاط خانه سینما پرونده اعضا را معدوم کردم{اتش زده بود}  سکوت حکمفرما می شود پس از یک دقیقه بحث شدیدی در این خصوص بین دونفر از اعضا با مجری  مورد اشاره در می گیرد  که چرا اینکار را کرده و نمونه نقد و یادداشت های اعضا پیش ما امانت بوده و…مجری در جواب انتقادات تنها به این جمله غیر مسیولانه و  خودخواهانه بسنده می کند که اعتبار عضویت اعضا را تا اکنون من تایید میکنم ومنبعدش هم ….چندروز بعد، پرسشگر جلسات مورد اشاره و عضو سابق  هیات مدیره انجمن منتقدان سینما  در گفت و گوی  افشاگرانه با ایرنا و چند رسانه دیگر پرده از این رفتار غیر مسیولانه عضو دیگر هیات مدیره بر می دارد و با انتقاد از او باب انتقادات وسیعی ازین رفتار خودخواهانه به راه می افتد.حالا اگر به نیکی بر حوادث فوق بنگریم می بینیم که حاشیه های این دوجلسه و جوسازی انجام شده توسط مجری به نوعی کینه توزی شانزده سال پیش را یاداور می شود و این کینه توزی همچنان ادامه دارد..

#انجمن_منتقدان_سینما

#آتش_زدن_مدارک

#میم_گاف

ژانرکودک؛ سینمایی که بود…

تا یک دهه پیش لا اقل میشد گفت که سینمای کودکی هرچند نصف و نیمه و کم رمق باقی مانده و نیم نفسی می کشد.دست کم تا آن موقع هنوز سینماگرانی بودند که دغدغه سینمای کودک رهایشان نمی کرد و گاه و بیگاه با نالیدنشان باعث میشدند مدیران ؛شرایط و حمایت از تولید سینمای کودک و نوجوان را به مقدار ده پانزده فیلم در سال فراهم سازند هرچند که در عرصه اکران مجالی برایشان فراهم نبود.این در حالیست که این گونه سینمایی در دهه شصت از پرمخاطب ترین فیلم های سینمای ایران بود که به ابتذال محتوایی کشیده شد و به بیراهه رفت.سینمای نجیبی که روزگاری جشنواره اش معتبرترین جشنواره فیلم ایرانی در دنیا بود وبا وجود شرایط سیاسی دنیا، آوردگاه جهانی مهم ترین فیلم های این گونه سینمایی بود.{اواسط دهه شصت تا اواسط دهه هفتاد خورشیدی}.یا حتا در پیدایش موج نوی سینمای ایران در دهه چهل همپای سینمای معترض اجتماعی سینمای کودک از کانون پرورش فکری زمینه ساز بروز استعداد های نابی همچون سهراب شهید ثالث محمدرضا اصلانی عباس کیارستمی و… اغازگر هویت سازی از فزهنگ ایرانی در دنیا شد.با چنین پشتوانه بزرگی امیر نادری جعفر پناهی ابولفضل جلیلی خود و سینمایشان را جهانی ساختند و دنیا با استقبالی وسیع به سوی این گونه سینمایی و جشنواره اش در ایران شتافت.به دیگر سخن؛بخش مهمی از اعتبار جهانی ایجاد شده از سینمای ایران در دنیا مرهون سینماگران کودک و نوجوان بوده و هست.سینماگرانی که به دلایل مختلف به ساختن در گونه های دیگر سینمای ایران هجرت کرده و به نوعی خود را مشغول یا زنده نگه داشته اند.اکنون سی سال است که چشمه جوشان کانون پرورش فکری اسیر تعویض نوبتی و چرخه باطل سلیقه ورزی شده و این چشمه جوشان را خشک ساخته اند.از سویی دیگر سیاسی بازی و دست اندازی جناح های دوگانه سیاست بر دولت های مختلف و اختراع چند ده باره چرخ در سینما توسط مدیران باعث خاموشی مطلق تولید در سینمای کودک و نوجوان شده و این گونه سینمایی پرشکوه را به پرتگاه نابودی کشانیده اند.سوال اساسی این است که پس چرا جشنواره اش تعطیل نمی شود؟15سال پیش در پی این سوال کتابی نگاشته شد در340صفحه به نام اسیب شناسی سینمای کودک و نوجوان و بخش فعال سینماگران این عرصه در آن کتاب پیشنهاد کردند چندسالی جشنواره تعطیل شود و بودجه اش صرف تولید اثار شاخص در این زمینه شود اما با بی توجهی تمام روبرو شد.می دانید چرا؟چون جشنواره شوی بزرگی ست که میتوان با آن ژست گرفت قدرت نمایی کرد ….برماست که اگر طرفدار حق و حقیقتیم بر این تاریکی ها و غفلت ها نور بتابانیم و تلنگری قابل توجه زنیم بر این همه بی توجهی بر این ژانر جریانساز و قابل تامل.اکنون هنوز سینماگرانی هستند که به هر وجهی دغدغه مند احیا و زنده ماندن سینمای کودک و نوجوانند هرچند نه بودجه دولتی نصیب تولید در این گونه سینمایی می شود؛نه سرمایه گذار خصوصی پای این سینما می آید و اساسا برایش جذابیت ندارد.نادر آثاری هم که ساخته می شودتحت شرایط بسیار خاص به تولید  می رسد و در عرصه پخش و اکران شانس بسیار ضعیفی برای اکران خوب دارد.وظیفه مدیران سینما با هرگرایش سیاسی ست که ازین گونه نجیب و مظلوم سینما در ایران حمایت کنند و نگذارند چراغ سینمای کودک و نوجوان خاموش شود

#سینمای_کودک

#ژانر _کودک

 

خسرو معصومی:پارسی زبانان نباید فیلم ایرانی را با زیر نویس ببینند

پایگاه خبری تحلیلی نگاتیو:خسرو معصومی کارگردان نجیب و توانمند سینمای ایران در مراسم رونمایی آخرین کتابش”سه گانه برف” گفت :پارسی زبانان نباید فیلم ایرانی را با زیر نویس ببینند.در این مراسم که در خانه هنرمندان برگزار شد؛ احمد طالبی نژاد و جواد طوسی به نقد و بررسی فیلم های خسرو معصومی پرداختند.شگفتانه این مراسم چندساعته مجری این برنامه بود که تاکنون هرگز مجری مراسمی نبوده و بواسطه رفاقت چندین دهه ای با معصومی این اجرا را انجام داد؛یارتا یاران؛بازیگر فیلم اجاره نشین ها و اثاری دیگر در تاتر و سینمای ایران.در این مراسم برخی از ناموران سینمای ایران حضور داشتند و این مراسم در فضایی صمیمی و دوستانه برگزار شد.

#سینما

#پارسی

#زیرنویس

#فیلم _ایرانی

غول مسکن را مهار کن رستم

پایگاه خبری تحلیلی نگاتیو. سید مهدی نجفی :در حالیکه رتبه شهر تهران در میان پایتخت های جهان از نظر زیست بهداشت فضای سبز و امکانات رفاهی و … سوم از آخر است ،در میان دویست و خورده ای پایتخت؛ رستم قاسمی که در مجلس فکر می کرد هنوز وزیر نفت است هیچ راهکاری برای مهار تورم بسیار بیش از اندازه مسکن نیاندیشیده و مسیولیت پذیری کافی در این خصوص از خود نشان نمی دهد.شعار نهضت ملی مسکن راهبرد مناسبی برای مستاجران و خریداران بی نوای مسکن نیست.آنهم در شرایط بسیار آسیب زده اجتماعی اقتصادی مردم ایران.گویا وزیر مسکن در خود هیچ وظیفه ای احساس نمی کند که در قبال تورم بسیار نجومی خانه در یکیال اخیر پاسخگو باشد و مردم بی نوا تاکی باید این همه بی برنامگی وزیری که در ذهنش هنوز نفتی فکر میکند را شاهد باشند؟

بازگشت کرونا؛کابوسی برای ایرانیان

پایگاه خبری تحلیلی نگاتیو. سیدمهدی نجفی :در حالیکه نزدیک به سه سال از حضور بیماری کرونا در ایران می گذرد و اوج کرونا در ایران کشتار وسیعی به پاکرد، در شش ماه اخیر بواسطه واکسیناسیون عمومی کرونا در ایران فروکش کرده بود اما گرما و حضور مردم در کوی و برزن و ریختن ترس آنها از این بیماری ویروسی دارد سروصدا به پا می کند و روزگذشته چندشهر ایران به رنگ قرمز کرونایی در امد.باید راهکاری اندیشید و جلوی کشتار مردم نجیب و مظلوم ایران را گرفت.وزارت بهداشت برنامه خاصی باید به اجرا دراورد که این همه گیری دوباره کابوس ایرانیان نشود.برنامه ای که عملیاتی باشد و جلوی کار و کسب مردم را نگیرد و کادر زحمتکش درمان کوشش بیشتری در نجات جان ایرانیان پیشگیری و درمان کند