سردبیر مجله چاپی سیاه سفید امروز بیست و هشتم مهرماه هزارو سیصدو نود هشت ساعت17.30 در سالن ناصری خانه هنرمندان مستند “بهارستان :خانه ملت” با حضور بابک بهداد نویسنده و کارگردان ،پس از نمایش، این فیلم را نقد می کند.این فیلم چند ماهی ست که در گروه هنرو تجربه اکران است و در یکسال گذشته جوایز اخیر را گرفته است؛ تندیس سیمرغ بهترین فیلم مستند جشنواره فجر ۹۷ بهترین مستند آکادمی سینما سینما ۹۷تندیس بهترین فیلم هنر و تجربه جشنواره سینما حقیقت ۹۷ برنده تندیس اراده ملی جشنواره فجر ۹۷ تندیس بهترین پژوهش از جشنواره شهر ۹۸ دیپلم افتخار بهترین فیلم مستند جشن مستقل سینمای مستند ۹۸.این مستند تاریخی حدودهشت سال ساخته شدنش به طول انجامیده و پیرامون تاریخچه مجلس شورای ملی ست.
جایزه کارگردانان ژاپن به آرش اسحاقی
مستند بلند خرامان در سیامین جشنوارهی یاماگاتای ژاپن جایزه بهترین کارگردانی را از اتحادیه کارگردانان ژاپن دریافت کرد.
این مستند، که در این جشنواره مورد تقدیر امیر نادری نیز قرار گرفت با استقبال چشمگیر ژاپنیها روبرو شد و توانست نظر داوران ژاپنی جشنواره یاماگاتا را به خود جلب کند. مستند بلند خرامان، آبانماه در جشنواره نیواورلئان آمریکا روی پرده میرود فیلم خرامان، پیش از این در جشنواره یوتای آمریکا نامزد دریافت جایزه بود. همچنین این مستند، سال گذشته از دهمین جشن مستقل سینمای مستند، جایزه بهترین فیلم را دریافت کرد و نامزد بهترین فیلم بلند در بیستمین جشن بزرگ خانه سینما و نامزد بهترین مستند در دومین آکادمی سینما سینما بود.
عوامل این مستند نویسنده، کارگردان و تدوینگر: آرش اسحاقی تهیه کننده : طلا آزادروش مدیر تولید : مونا شریفی فیلمبردار : آریا آزادروش
صدابردار : علیرضا قناتی پالایش رنگ : رضا تیموری برگردان : حسن شریفالدین زیرنویس: رضا تاریوردی عکاس : میثاق همایونی روابط عمومی: سپیده حیدرآبادی
منوچهر انور:شوک مرگ آلبر لاموریس از درگذشت مادرم برایم بیشتر بود
آیین نکوداشت هفتاد سال فعالیت هنری منوچهر انور بیست و یکم مهر در خانه هنرمندان برگزار شد.در این مراسم محمد رضا اصلانی سودابه فضایلی مهرداد فراهانی علیرضا ارواحی به ایراد سخن و تحلیل درخصوص ویژگی های برجسته فعالیت های منوچهر انور پرداختند.اکبر عالمی در این مراسم مطول گویی کرد نظم و تمرکز این جلسه را گرفت اما به همه توصیه می کرد موجز بگویند.محمد رضا اصلانی در مقدمه سخن خوددرباره انور گفت:جامعه ای که تاریخ خود را فراموش کند گمشده تاریخ می شود انور همیشه با وجود سفرهای فراوانش ایرانی مانده و تاریخ و ادبیات را بسیار خوانده است و به دلیل تسلطش به ادبیات، هنر او در گویندگی و نویسندگی برجسته است.پس از این جلسه سه ساعته که با نمایش اثاری از انور همراه بود او بر سن حاضر شد و با حاضران در جلسه به گفت و گو پرداخت.منوچهر انور در پاسخ به سوال یکی از حاضران درباره نویسندگی اش در گفتار متن مستند باد صبا گفت:آلبر لاموریس به من این اجازه را داد که از روی نسخه انگلیسی فیلم گفتار متن بادصبا را به پارسی بنویسم من هم با برداشت ازادی از ان بادصبا را باتوجه به خصوصیات زبانی پارسی گفتار متن این مستند را نوشتم.انور در فرازی از سخنانش گفت :شوک مرگ آلبر لاموریس از درگذشت مادرم برایم بیشتر بود.گفتنی ست فخرالدین انوار که یازده سال سکان سینمای ایران در 40سال اخیر در دستش بود در این مراسم حضور داشت
حادثه برای فیلمساز و نظریه پرداز پیش کسوت سینمای ایران
محمدرضا اصلانی نویسنده و کارگردان پیش کسوت سینما در ایران مدتی ست خانه نشین شده.این نظریه پرداز باسواد و فهیم سینما ده روز پیش دچار سانحه شده و اکنون کمر درد او را خانه نشین ساخته است.در این مدت چند سخنرانی و تحلیل فیلم بدین خاطر لغو شده و یکشنبه اتی در برنامه بزرگداشت منوچهر انور امید است که ایشان حاضر شده و در این برنامه به ایراد تحلیل درخصوص ایشان بپردازد. تحریریه پایگاه خبری تحلیلی نگاتیو برای او ارزوی سلامتی هرچه سریعتر می کند
یاکوزایی در قلب پایتخت
درخونگاه،فیلمی که تا اکنون بهترین اثر فیلمسازش محسوب میشود؛ حکایت نسل به ژاپن رفته و از سرزمین تابان برگشته که یاکوزاهایی شدهاند در این شهر که بهشت موجود را برای خود بسازند با هر جان کندنی در ژاپن. فیلم با همین مطلع آغاز میشود. گرهگشایی فیلم که در دقیقه هشتادوپنج روی میدهد اشکال اساسی کار است. اشکالی که قابل اغماض نیست و باعث شده این اثر از یک شاهکار تبدیل به یک اثر متوسط شود. این که این یاکوزا شدهی ایرانی به ایران برمیگردد و انتهای فیلم سراغ پولهای نیستشدهاش را میگیرد و متوجه میشود پدرش با همدستی دامادش پولها را به طمع سود بیشتر به نیستی سپردهاند، موضوع عجیبی در شخصیتپردازی است؛ نمیشود در سرتاسر یک فیلم یک فرد را زیادی زرنگ نشان بدهی و آخر فیلم او را رکب خورده…
قابل باور نیست کسی که هفت، هشت سال در ژاپن جان کنده و به هر روشی توانسته پول درآورده، موقعی که به ایران باز میگردد اول سراغ پولش نرود؛ با اعتماد غیرقابل باور به مادر و خانواده، متوجه گنگی رفتار آنها نشود و اینقدر شوت باشد. از این که بگذریم در سایر ساحتهای این فیلم، خوشذوقی و خلاقیت میبینیم و در ساحت نگارش، گسترش فضا سازی و شخصیتپردازیِ سایر افراد حاضر در فیلم، موفق.
در اجرا و کارگردانی نیز اثر کمنقص جلوه میکند. بازیهای قابلتأمل، میزانسن، دکوپاژ منطبق با موضوعش و… ای کاش فیلمساز خوشقریحه در باورپذیری این گرهافکنی کمی تأمل بیشتری میداشت و اثرش را قبل از تولید نجات میداد.امین حیایی بدون شک یک بازی بسیار خوب از خود در همه وجه نشان داده ژاله صامتی نیز درخور تامل است
لوکیشن در این اثر برخلاف عمده آثار سینمایی این روزگار، شخصیت و معنا دارد و زیستبوم فرهنگی شخصیتها معنای فیلم را تجسم میکند. این مزیت بزرگی در سینمای کنونی ماست که ترکیب تصاویرِ اغلب آثار کلورآپ، مدیوم لانگشات است؛ بدون آنکه لوکیشن در آنها شخصیت داشته باشد.البته درفصل پایانی فیلم باور مخاطب در هم میریزد.اینکه از درخونگاه تا راه اهن کسی دنبال کسی بدود و انجا بدو زخم کاری زند در طاقت دونده های ماراتن است هرچند که بیننده غیر تهرانی نداند که مسافت بین این دو نقطه در تهران چقدر است اما لوکیشن را از شخصیت بودن خارج می کند
امیر فرض اللهی
ایده اصلی ، با خود چند چنده
بهناز وفایی وحدت _ عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی
آزیتا موگویی «ایده اصلی» را به عنوان دومین فیلم سینمایی خود بعد از «تراژدی» کارگردانی و تهیه کرده است.
نمی دانم سرکار خانم موگویی با فیلم «ایده اصلی» وارد فضای معماگونه و رمزآلود شده و یا یک درام اجتماعی را مورد توجه قرار داده است . ماجرای عشقی مطرح است یا خیانت ؟
کاراکترها تکلیفشان با خودشان ، لوکیشن و اطرافیانشان روشن نیست ، داستان فیلم یک خطی است ، دوخطی است ! یا بی خط است! واقعا «ایده اصلی» با خود چند چند است .
ایران و اسپانیا برای راه اندازی یک پروژه بزرگ در جزیره هندورابی در جنوب ایران به توافق رسیده اند، شرکت ها و افراد بسیاری به طمع برنده شدن در این مناقصه شرکت کرده اند از جمله دو شرکتی که صاحبانش قبلا با هم مزدوج بودند و نمی دانیم چرا از هم جدا شده اند و حالا به عنوان دو رقیب در مقابل هم هستند .
کاراکترها در حد گفتن دیالوگ جلوی دوربین قرار می گیرند و هیچ پیشینه ای از آن ها که قرار است در روند قصه تاثیرگذار باشند ارائه نمی شود .
در «ایده اصلی»آدم ها به هم خیانت می کنند و عدم اعتماد و بی ثباتی در شخصیت پردازی کاراکترها کاملا محسوس است . فیلم قرار است معضلی که در جامعه امروزی وجود دارد را به تصویر بکشد اما به دلیل عدم شناخت و عدم تسلط صاحب اثر به موضوع و یا سفارشی بودن آن ، در واقع بجای مطرح کردن معضل یک جور سیاه نمایی صرف صورت گرفته و جامعه ایرانی را در اوج متمول بودن به لحاظ فرهنگی بدون حد و مرز در قهقرا نشان می دهد و پایانی بی منطق و بی دلیل برای خوشایند سفارش دهندگان رقم می خورد .
آقازاده ای که در مناقصه حضور پیدا کرده را به شکست می کشاند تا شاید بگوید آقا زاده ها همیشه پیروز نیستند اما غافل از این که زن و شوهر مطلقه این فیلم بدون اجازه مافیای قدرت نمی توانند به چنین ثروتی دست یابند ، پس قطعا در گوشه ای از این مافیای قدرت قرار دارند و خود آقازاده هستند .
فیلمساز در تفکیک این دو قشر سعی دارد آقازاده ای که در خارج از کشور زندگی و پول بیت المال را حیف و میل می کند را جزو منحوسین قرار دهد و آقازاده ای که در داخل کشور به بیت المال دست درازی می کند را جزو مقبولین . البته تصورم این است که فیلمنامه حتی در رساندن این هدف هم دچار لکنت و ضعف است .
اگرچه فیلم «ایده اصلی» به لحاظ قصه گویی الکن و در شخصیت پردازی ضعف اساسی دارد ، اما برکسی پوشیده نیست با بهره گیری از بازیگرانی چون رادان و مریلا زارعی که از هیچ ، بازی ساختند و همچنین استفاده از تنوع لوکیشن و ساختار تینیجری که خوشایند جوانان امروزی ماست ، توانسته، نظر مخاطب را بخود جلب کند.
دانیال شهرتی آهنگ «تلاطم» را ساخت
دانیال شهرتی خواننده، آهنگساز و تنظیم کننده جوان کشورمان که پیشتر با خوانندگی و آهنگسازی آهنگ هایی چون بی حوصله، دوری و دلتنگی، چشم های شرقی و بعد از تو به عرصه موسیقی معرفی شده بود، هم اکنون موسیقی متن وآهنگسازی تیتراژ سریال جدید شبکه پنج با نام« تلاطم» را به عهده گرفته است.
دانیال شهرتی قطعاتی برای این سریال نوشته است که موسیقی هر شخصیت داستان مختص به خودش می باشد.
آهنگسازی تیتراژ پایانی نیز به عهده دانیال شهرتی و خوانندگی محمدرضا عیوضی است که بر روی ترانه ای از مهشاد عرب ساخته شده است.
این سریال در سیزده قسمت چهل و پنج دقیقه ای و با شروع هفته نیروی انتظامی با همکاری معاونت اجتماعی ناجا ساخته شده است.
فرژام فلکی (ویلن و آلتو و سه تار و کمانچه)، آناهیتا ایزدی پارسا(ویلنسل)، دانیال شهرتی(فلوت و گیتار و دف و پیانو)، نوازندگان این پروژه در همکاری با دانیال شهرتی هستند که ضبط آن، در موسسه فرهنگی هنری «سرزمین مهروماه» به مدیریت وی و محمد مظفری صورت گرفته است.
سریال «تلاطم» به کارگردانی وحید بیطرفان و تهیه کنندگی کرامت پورشهسواری و در آستانه شروع هفته نیروی انتظامی از سه شنبه ۹ مهرماه ساعت ۲۳ برروی آنتن شبکه پنج سیما می رود و داستان چند خانواده مختلف را به شکل موازی روایت می کند.
از جمله بازیگران این سریال می توان به جلیل فدجاد، بیتاخردمند، امین ایمانی، شیوا خسرومهر، مجيد واشقاني، ساغر عزيزى ، حسين پوركريمي و… اشاره کرد
بن لادن در سینمای ایران ظاهر شد
فیلم سینمایی«ملاقات با جادوگر» به تهیه کنندگی حمید اعتباریان و کارگردانی حمید بهرامیان در اطراف تهران کلید خورد و امیرمهدی ژوله در نقش بن لادن جلوی دوربین رفت .
به گزارش مشاور رسانه ای فیلم،«ملاقات با جادوگر» نخستین اثر سینمایی حمید بهرامیان است که در ژانر کمدی ساخته می شود.
فیلمنامه این اثر توسط امیرمهدی ژوله نوشته شده، در خلاصه داستان «ملاقات با جادوگر» آمده است:
جناب سرهنگ برادری کن ما رو بگیر، من از خجالتت در میام!
تاکنون امیر مهدی ژوله در نقش بن لادن جلوی دوربین محمدرضا سکوت در این فیلم سینمایی رفته است.
دیگر عوامل «ملاقات با جادوگر» عبارتند از:
مجری طرح و مدیر تولید:حسن مصطفوی ، مدیر فیلمبرداری محمدرضاسکوت، مدیر صدابرداری : نظام کیایی، طراح صحنه و لباس: مجید لیلاجی، طراح چهره پردازی: علی بهرامیفر، برنامه ریز و سرپرست گروه کارگردانی :رضا سخایی، دستیار اول کارگردان: سعید آهنج، عکاس:احمدرضا شجاعی، منشی صحنه: آتوسا شاه سیاه، دستیار تولید :محمدرضا دلنوازی، مدیر تدارکات: مجید لعل سنجیان، مشاور رسانه ای :منصوره بسمل، سرمایه گذاران: سید جواد حسینی و حمید اعتباریان،
ستاره سهیل سینمای مستند به دیار باقی شتافت
بسیار تودار بود اما مثبت.10سال پیش در جشنواره ای دیدمش .عجیب آن بود که از مصاحبه فراری اما در گپ حضوری بسیار مشتاق.با اندکی تحقیق دریافتم 95 فیلم مستند ساخته.خودرا وقف تاریخ میراث فرهنگی و هنرهای تجسمی در مستندسازی کرده بود.تاقبل از آن هرگز مصاحبه ای ازو نخوانده بودم.حمید سهیلی انسانی بسیار خویشتن دار بود دیروز به دیار باقی شتافت.130فیلم مستند ساخت.اواخر زجر می کشید.چند ماه پیش بود که مستندسازان ازو تقدیر کردند؛حسابی.همان سال اشنایی چنداثرش را درباره تاریخچه خط و نقاشی در یک پژوهشکده به نمایش گذاشتیم و او با علاقه وافر شرکت کرد و گپ و گفت بسیار خوبی با تماشاچیان فیلمش که همگی فرهیخته بودند داشت.باورم نمی شد بیاید و رضایت دهد.پس از آن جلسه به من گفت که ازین جور محافل هر جا که باشد می ایم .روانش شاد.فیلمهایش و مسلک اش ایینه بود تمام عیار برای کسانی که میخواهند به ریشه های خود نظر بیافکنند بدور از هیاهو و جایزه پرستی.درخت کهنسالی بود که ریشه در تاریخ و فرهنگ داشت؛تمام عیار.ببینیم اثارش را و ازو درس های فراوان بیاموزیم
مافیای اکران نمی گذارد “موشو” و اثار مستقل دیده شود
مافیای اکران از رگ گردن به شما نزدیک تر است.همه جا هست اما هرگز صورت مافیایی خود را نشان نمی دهد.در فرانسه برج و هتل می سازد اما قیافه اش را ببینی حال زار دارد و گریان همچو گدایان مفلس.هرجا را که بنگری سربازان و چاکرانش هستند.بیچاره سینمای مستقل ایران که لای منگنه است.چه بس خانه ها که فروخته شده از پس تولید ساخته شدن یک فیلم مستقل و اوارگی فیلمسازان مستقل از پی توقیف سانسور و سپس در صف مافیای اکران.اخرین مورد این سخن فیلم “موشو ” به نویسندگی و کارگردانی عالی پیام است.هموکه قبلا تهیه کننده بای سیکل ران بوده وسی سال در سینمای ایران فیلم ساخته و اکنون با نام هالو مبشناسیدش18سال پیش اثری ساخته درباره مظلومیت موسیقی و نوازندگانش در این ملک.بعداز16سال با زحمت فراوان فیلمش از توقیف درامده اما چرخه معیوب و ناشایست مافیای اکران اجازه نمیدهد فیلمش حتا در گروه ازاد اکران شود.ستمی ست بس عیان .حال بازهم بگویید چرا سینمای ایران تهی از اندیشه شده؟؟گرداب فیلمفارسی حتا فیلمسازان قابل تامل سینمای ایران را مثل مثلث برمودا به اعماق خودفرو برده است.در سالیان اخیر چندفیلمساز سراغ دارید که پیش ازین اثار مجکمی ساخته اند اما فقط برای بودن در چرخه فیلمسازی و حیات و ممات در گرداب فیلمفارسی کمدی سطحی ساخته اند؟ اری اینچنین است برادر.مثلث برمودا از مافیای اکران شاکی ست که چرا نامش را بد جلوه می دهد …وای به حال فیلمسازان اندیشه ورز و مستقل سینمای ایران که هرکدام بدلیل تن ندادن به این شرایط در گوشه ای به حیاتی فارغ از تخصص خود می پردازند.درست میگفت آن خواننده بی مثال و نازنین فرهاد مهرداد که: ایران بهترین نقطه در کره زمین برای از دست رفتن استعداد هاست