داوران ششمین دوره از اجلاس جهانی شاعران همسرا برای انتخاب بهترین سروده های شرکت کنندگان توسط هیات رییسه این اجلاس انتخاب و معرفی شدند. بر این اساس داوران این دوره بدین شرح معرفی شدند: محمدعلی بهمنی صاحب مجموعه ماندگار«گاهی دلم برای خودم تنگ می شود» داوربخش غزلها و ترانه دوره نهایی، دکتر مصطفی علیپور طبری مولف کتاب «ساختار شعر امروز» داور بخش اشعار نیمایی و سپید، دکتر محمود اکرامی فر با سابقه علمی درخشان در حوزه شناخت شعر و زبان اجتماعی گفتار داور بخش طنز و مثنوی و مرتضی امیری اسفندقه داور بخش قالبهای کهن از جمله قصیده، مخمس، رباعی، دوبیتی و …
همچنین مرتضی امیری اسفندقه به دلیل تخصص و تعهد از سوی سیدعباس مجابی ؛رییس انجمن شاعران آزاد ایران و رییس شورای سیاست گذاری ششمین اجلاس شاعران همسرا به سمت دبیر دائمی علمی جمعیت شاعران آزاد ایران و همچنین ششمین اجلاس جهانی شاعران همسرا منصوب شد.
ششمین اجلاس جهانی شاعران همسرا در تاریخ سه شنبه 13 آبان ماه جاری برگزار میشود.
داوران ششمین اجلاس شاعران همسرا معرفی شدند
فیلم “12:34” در جشنواره کینو درام
فیلم “12:34” به کارگردانی و تهیه کنندگی بهمن هراتی به بخش مسابقه سومین جشنواره بین المللی KinoDrome آمریکا راه یافت.
جشنواره KinoDrome آمریکا در شمار جشنواره های Gold جهانی است که “12:34” تنها فیلم راه یافته از ایران به این جشنواره است.
درفیلم کوتاه “12:34” به کارگردانی بهمن هراتی عوامل زیرهمکاری داشته اند:مجری طرح: گروه هنری آرتآریآ
تهیه کننده و کارگردان: بهمن هراتی, نویسنده: آنالی اکبری بازیگر: بهنوش فرهودی,فیلمبردار: احسان واحدی,طراح صحنه و لباس:
روزبه هراتی,محمد حسين جلیلی,آهنگساز و طراح صدا: محمد سعید شایان,دستیار اول کارگردان و برنامه ریز:مهراد نوروزی طهرانی ,مدیر تولید: روح ا… ثامنی,اصلاح رنگ و نور: هوتن حق شناس,علی شعبانی,منشی صحنه: ملیحه ولایتی,
فیلمبردار پشت صحنه: عارف کردوانی,تدوین: مهراد نوروزی طهرانی-بهمن هراتی, طراح پوستر: مرتضی فریدونی,دستیار اول فیلمبردار: محسن قزلو,تصویر بردار هوایی:علیرضا قشقایی- فرنوش قشقایی,ساخت تیتراژ: روزبه هراتی,دستیار تولید: وحید موسوی-حسین حسین زاده, ساخت تریلر: مهراد نوروزی طهرانی .پخش بین الملی. این فیلم توسط پروفیلم فست صورت گرفته است.
اعتراض صنوف خانه سینما به انفعال وزارت فرهنگ در مقابل تلویزیون
پایگاه خبری تحلیلی نگاتیو:
ما اعضای صنوف سينماي ايران كه حرفه و معیشت خود و خانواده هایمان مستقیماً وابسته به توليد محصولات فرهنگي تصويري است ، اعتراض شدید خود را نسبت به انتقال مسئولیت شبکه نمایش خانگی از سازمان سینمایی به صدا و سیما اعلام می داریم.
انجمن صنفی کارگردانان سینما(کانون کارگردانان)
انجمن صنفی تهیه کنندگان سینما (اکت)
انجمن صنفی فیلمنامه نویسان سینما
انجمن صنفی بازیگران سینما
انجمن صنفی فیلمبرداران سینما
انجمن صنفی تدوینگران سینما
انجمن صنفی صدابرداران و صداگذاران سینما
انجمن صنفی کارگردانان مستند
انجمن مدیران تولید سینما
انجمن صنفی چهره پردازان سینما
انجمن برنامه ریزان و دستیاران کارگردان
انجمن صنفی دستیاران فیلمبردار
انجمن صنفی مدیران و دستیاران تدارکات سینما
ستون یک مجله فرهنگی رفت
ستون خیمه مجله فیلم رفت.بر کنجی نشسته بود دور از دید.تاریخ سینمایش مرجع شد کتاب های دیگرش نیز…چهارده سال پیش که برای تقدیم و معرفی کتابم اسیب شناسی سینمای کودک به سراغش رفتم هرگز فکر نمیکردم اینقدر خوشحال شود.به من پیشنهاد کرد بقیه کتابش درباره سینمای کودک و نوجوان را ادامه دهم اینجا عهد میکنم اگر عمری بماند بقیه دهه ها را ادامه می دهم.ظاهرش سرد بود اما فهیم بود و بسیار مسیولیت پذیر.ناگفته پیدا بود که چه خون دلها خورده است از…
خوانندگان عادی مجله فیلم هرگز او را نمی شناختند حتا بیشتر اهالی مطبوعات نیز به قدر کفایت شخصیت او را کمتر درک کرده بودند.اهل نمایش دادن خودش نبود.فهمش موجب خضوع او بود.مهدی فخری زاد برایم ازو بسیار گفته بود.شک ندارم اگر تحریریه مجله دستش بود مجله فیلم در سه دهه اخیر اینچنین…
مسعود مهرابی فرهیخته بود و ادعا نداشت.از آن دسته ادمهایی بود که در زندگی بسیار وقت کم می اورد و مطمینم کتابهای مرجع دیگری در دست نبشتن داشت اما با این حال هرگز اهل تفرعن و خودرا گرفتن نبود. یک رفیق عامی ام چندساعت پیش برایم تعریف کرد برای موضوعی با او وارد مکالمه شده بود و چه مشتاقانه جوابش را داده بود و باورش نمیشد اما همو میگفت وقتی با برخی دیگر از همکاران مسعود مهرابی برای گرفتن1جواب ساده ارتباط برقرار کرده بود به چه سان با او برخورد شده بود.شاید بسیاری نداند که پایه گذار اولیه این مجله مهدی فخری زاد بود اما به دلیل خط قرمز های دهه شصت …کنار رفت.فخری زاد همان است که اکنون دبیر هییت مدیره ناشران تهران است و مالک انتشارات روزنه کار.شخصیت ارام فهیم و عمیق مسعودخان مهرابی بدون شک باعث دوام انتشار این مجله بود.رفتنش برای بسیاری قابل هضم نیست اما به خاطر درونگرا بودنش غصه هایش را کمتر کسی می دانست و شاید همین باعث مرگش در شصت و شش سالگی شد.روانش شاد. امیر فرض اللهی
فیلم بهمن قبادی در فهرست صد فیلم برتر تاریخ سینما
فيلم سينمايي «لاكپشتها هم پرواز ميكنند» به كارگرداني «بهمن قبادي» در لیست 100 فیلم برتر تاریخ سینمای جهان قرار گرفت.
فيلم سينمايي «لاكپشتها هم پرواز ميكنند» Turtles Can Fly ساخته «بهمن قبادي» كارگردان سرشناس سینما كه تاكنون در بيش از 100 جشنواره بينالمللي حضور داشته و با بیش از 50 جايزه جهانی يكي از پرافتخارترين فيلمهاي تاريخ سينماي ايران به شمار ميرود، اخيراً از طرف منتقدان، کارشناسان سینمایی و نویسندگان کانال خبری «نبراسکا» News Channel Nebraska به عنوان 100 فيلم برتر تاریخ سینمای جهان قرار گرفت که تأثیر مؤثری بر سینمای آمریکا گذاشتهاند.
در مطلبی که توسط نویسنده و منتقد سینمایی «مولی پینگتون» Molly Pennington در کانال خبری «نبراسکا» NCN با تیتر «از کلانشهر تا انگل» From Metropolis to Parasite به رشته تحریر درآمده نوشته شده است: سینمای بینالمللی همیشه تأثیر عمیقی بر فیلمهای آمریکایی داشته است. در همین زمان، بسیاری از فیلمهای مطرح به زبانهای غیرانگلیسی، سبکها و ژانرهای فیلمهای محبوب آمریکایی را دوباره به کار میگیرند. اینگونه آثار سینمایی و حتی عاشقانهها به زبانهای تصویری جهانی کارایی و احساسات مخاطبان دنیا را به خود جلب میکنند.
در لیست 100 فیلم برتر تاریخ سینمای جهان، شاهکارهایی از کارگردانان سرشناس سینمای دنیا قرار دارند که تعدادی از خالقان آنها عبارتند از: «فدریکو فلینی»، «ژان لوک گدار»، «فرانسوا تروفو»، «ویتوریو دیسیکا»، «لوئیز بونوئل»، «آکیرا کوروساوا»، «سرجیو لئونه»، «اینگمار برگمان»، «روبر برسون»، «روبرتو روسلینی»، «اریک رومر»، «لوکینو ویسکونتی»، »آندری تارکوفسکی»، «ژان ـ پیر ملویل»، «فریتس لانگ»، «کریشتوف کیشلوفسکی»، «پدرو آلمادوار»، «ماساکی کوبایاشی»، «برناردو برتولوچی»، «میشائیل هانکه»، «هیروکازو کرهدا»، «الیو پتری»، «وونگ کار وای»، «آلفونسو کوارون»، «آنگ لی»، «ادوارد یانگ»، «نوری بیلگه جیلان»، و … .
وقتی یک فلج مغزی هتاکی می کند
یک همکار سینمایی نویس درگذشته است یک فلج مغزی که همه گونه خودفروشی شخصیتی داشته در یک یاداشت انواع و اقسام هتاکی را نثار او و خانواده اش می کند و اسمش را دلسوزی می گذارد و از آن بدتر سایتی با افتخار این چرک نویسی را برجسته منتشر می کند حال که خانواده این درگذشته متوجه این هتاکی شده از ترسشان این چرک نبشته را بر می دارد اخر خطوط قرمز فقط معنای حاکمیتی ندارد رعایت حرمت شخصیت و اعتبار خانوادگی شهروندان یک جامعه حتا از سایر خطوط نیز واجب تر است.وقاحت و بی شرمی هم حدی دارد اینکه در زندگی شخصی افراد یک خانواده چه گذشته آیا می تواند دستمایه یادداشتی هتاکانه شود؟شرم و حیا هم خوب است والا.جالب است بدانیم این فرد هتاک در موقعیت های صنفی کمال سو استفاده را داشته و تا می توانسته از فواید فعالیت صنفی بیش از حد به توفیقات مالی رسیده و به جایگاهی رسیده که هرگونه اطلاق های حرمت شکنانه را دستمایه یک یاداشت برای دیده شدن قرار می دهد.تازه اگر بدانید این فرد مرحوم شده تا چه حد شرافت شخصیتی داشته و فردی زحمتکش بوده یک تار مویش به میلیون ها نفر شبیه این هتاک می ارزد بیشتر به عمق فاجعه پی می برید
خلاف عقربه های ساعت در زاگرب
فیلم مستند «خلاف عقربه های ساعت»ساخته جلال وفایی به بخش اصلی مسابقه جشنواره بین المللی مستند زاگرب کرواسی راه یافت . این جشنواره مستند که هر سال اوایل فروردین ماه برگزار می شد به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاده و امسال در تاریخ ۹ آبان بدون مهمان خارجی برگزار خواهد شد .
جشنواره مستند زاگرب که در پایتخت کشور کرواسی برگزار می شود از سال ۲۰۰۵ شروع به کار کرده و سال گذشته حدود ۲۹۰ هزار نفر تماشاگر داشته است . این فستیوال با تمرکز برآثار جدید، جسور, بدیع و بی پروا شانزدهمین دوره رقابتی خود را در دو بخش ملی و بین المللی برگزار خواهد کرد. «خلاف عقربه های ساعت»پیشتر در جشنواره مستند idfa آمستردام که معتبرین رویداد مستند در سراسر جهان محسوب می شود موفق به دریافت تندیس بهترین مستند نیمه بلند جشنواره شد؛ در بیانیه هیات داوران چنین آمده بود : دو دقیقه نخست این فیلم که با یک دوربین ارزان قیمت فیلمبرداری شده به تنهایی استحقاق دریافت این جایزه معتبر جهانی را دارد.
سینمای ایران دومین بار است که تندیس idfa را به خانه می آورد ؛ پیشتر محسن عبدالوهاب موفق به دریافت این جایزه شده بود.
ساخت «خلاف عقربه های ساعت» ۸ سال بطول انجامیده و روایتگر زندگی یک خانواده ایرانی است که همواره تحت تاثیر رویداد های سیاسی داخل کشور قرار گرفته اند.
جلال وفایی فعالیت خود را در سینما با دستیار کارگردانی فیلم های داستانی آغاز کرده و این فیلم نخستین تجربه او در سینما محسوب می شود اثری که علاوه بر کارگردانی , فیلمبرداری ,فیلمنامه ,تدوین و تهیه آن را نیز بر عهده داشته است.
همچنین حسن مهدوی (طراحی وترکیب صدا)، نسیم مایلی ( مدیر تولید و دستیار کارگردان)، فواد قهرمانی (آهنگساز)، مهدی وفایی (ترانه سرا وخواننده تیتراژ)، منصوره بسمل (مشاور رسانه ای) ونگین جواهری فر بعنوان طراح پوستر در این مستند حضور داشته اند.
پخش بین المللی فیلم را شرکت Art House Cinema با مدیریت مرجان علیزاده بر عهده دارد.